oostenrijk2.jpg

Eigenlijk is er totaal geen goeie aanleiding om deze foto’s online te smijten, maar bij het zien ervan werd ik zowaar door een golf onmiskenbare nostalgie overspoeld. Naar onze eerste Grote Reis naar het Buitenland eind jaren tachtig. Naar de Oostenrijkse bergen, met BBL-hoedjes op ons hoofd om niet te worden zoals Moriaantje zo zwart als roet (of om die vreselijke froufrou te verbergen). Glijden op plastiekzakken en steeds herkenbaar aan onze kleurrijke pulls (let vooral op mijn hippe adidasschoenen, ik had ze toen al..). Wilde bergrivieren overwinnend door dammen te bouwen..

oostenrijk.jpg

We waren vijf, zeven en negen toen we voor de eerste keer naar Oostenrijk gingen. Saromapuddingskes eten, mama en papa zien verbroederen met de gehucht-inwoners op de lokale bierfeesten en ik mopperend omdat ik al dat Duits geweld rondom mij niet verstond.
Broer was de durfal van de bende, die op de soms maar 1m brede bergpaden altijd zo dicht mogelijk bij de afgrond liep. Ik was dan weer de jongste die hem maar al te graag na-aapte (waarschijnlijk daarom dat ik hem nadoe wat betreft grassprieten in je mond steken.. maar, haha, zíjn pose op deze foto!). Dus ook wat de randen betrof. En daarom werd ik dan maar met een touw vastgebonden aan het middel van mama. Niet leuk…, tot zij eens uitgleed en ik haar van vallen in een plaatselijke rivier (de Rosanna! Hallelujah) redde.

T waren tijden..

