Eergisterenavond: half ziek terug van Leuven naar Deinze. Laatste trein naar huis, net op tijd er in. Voorbij de Brussels, half indommelend ondanks omgeven door Franstalige naveldecolletés en vodka-redbull in plastieken flessen, en MPdries op maximum die klinken als slechte laptopboxen. Mèt netjes ingevulde campuskaart. Way heej to the NMBS for da campuskaart. Van ritjes van 4,5 euro met de go pass naar ritjes van 1,20 euro met de campuskaart! Leve hun student-inleefvermogen!

Nu, sinds gisteren weet ik dat campuskaarten maar 50 dagen geldig zijn – en dat je dus gratis autoritjes naar Leuven best afslaat om optimaal van uw kaart te profiteren. En dat je als die kaart de 13e vervalt en je de 16e nietsvermoedend de trein neemt, je gelijkertijd als een halve crimineel aanschouwd wordt. Door kutconductrices. Kennis die mij dan weer 72 euro kostte. Ofnee, eigenlijk 25 euro als ik direct kon betalen. Wat dus niet het geval bleek te zijn. Dan ging het, zo zei de kutconductrice, iets meer zijn. OK dan…, maar van 25 naar 72? Zwartrijders die direct kunnen betalen, betalen zelf een stuk minder… En toen ik bij het afstappen in het station ging vragen hoe dat dat opeens zoveel meer kon zijn, en ik haar vroeg of ik dat eigenlijk ook met kaart had kunnen betalen (en dat zo bleek te zijn, en zij dat niet vermeld had) was het hek helemaal van de dam. ‘Sorry’, zei ze nog, alvorens de treindeuren dichtbiepten en de trein weer verder reed en mij daar sprakeloos op het perron liet staan. Madam, zeg ik u, u bent een geit. Zo’n witte met sik, gelijk uw overgeblondeerd haar.

En dan de tweede trein, conductrice II komt, ik toon mijn boete en wordt van kop tot teen gemonsterd. Jaha, zei ik… voor u zit een halve crimineel mèt boete! Nog een chance dat ze zei dat ze me niet geloofde…

Nu, wat geit I betreft, klachtenbrief verzonden. Hopen dat het iets uithaalt… want die boete (die ik btw helemaal alleen betalen moet) bedraagt welhaast evenveel als een driedagenticket voor Dranouter…

